En av de största riskfaktorerna för att tonåringar ska drabbas av depression är om någon av deras föräldrar blir deprimerade. För att undersöka om man kan förebygga detta har amerikanska forskare genomfört en studie med 316 ungdomar som alla hade minst en förälder som hade varit deprimerad under de senaste tre åren. Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of the American Medical Association (JAMA).
Deltagarna delades in i två grupper, där hälften fick “vanlig vård” och den andra hälften fick delta i ett preventionsprogram baserat på kognitiv beteendeterapi (KBT). Detta program bestod av en 90-minuters gruppträff i veckan under åtta veckor, följt av en träff i månaden under 6 månader. Deltagarna fick lära sig att identifiera och ifrågasätta negativa tankar samt problemlösningsfärdigheter. Under de avslutande 6 månaderna introducerades även fler tekniker, som avslappning och beteendeaktivering. Man höll även möten för deltagarnas föräldrar där dessa informerades om vad deltagarna lärde sig under programmets gång.
Resultaten visade att färre ungdomar som fick gå i preventionsprogrammet hade utvecklat depression vid slutet av studien än de som fick “vanlig vård”. Denna effekt gällde dock inte för ungdomar vars förälder var deprimerad vid tillfället för mätningen. Forskarnas slutsats är att interventionen är minst lika effektiv som att ge redan deprimerade tonåringar antidepressiv medicinering och att studien visar på värdet av att erbjuda stöd och behandling för både förälder och barn när en förälder blir deprimerad.
Lämna en kommentar