Archive for November 3rd, 2009

I Uppsala satsar man nu på en ny kurs baserad på kognitiv beteendeterapi för att minska ungas återfall i missbruk. Satsningen, som görs av Akademiska sjukhuset och Uppsala kommun, presenteras den 3 november under Psykiatriveckan.

- Det är en evidensbaserad behandlingsmetod som bygger på en behandlingsstudie som genomfördes i USA 1989. Vi startade i våras och har precis dragit igång en andra grupp, säger Gabriella Seppälä, psykolog på Plusmottagningen.

Ungas missbruk har enligt pressmeddelandet förändrats under de senaste åren, och fler unga använder nu hasch eller marijuana. De som dricker alkohol dricker mer och oftare och bland unga vuxna ligger fler i riskzonen idag.

- Syftet är att deltagarna ska öka förmågan att känna igen situationer då de löper ökad risk för återfall, och få verktyg att hantera sådana situationer. Deltagarna får också hjälp att bli mer medvetna om personliga konsekvenser av missbruket och stöd att hitta alternativ till sitt missbruksbeteende, säger socionom Karin Hermansson.

I kursen ingår även övningar i medveten närvaro. Syftet med detta är att öka medvetenheten om vad som utlöser missbruksbeteenden och att öka toleransen för obehagliga känslor. På så sätt hoppas man kunna minska behovet att dämpa de obehagliga känslorna med alkohol eller droger.

Resultaten från en studie som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Journal of Psychiatry ger ökat stöd för teorier om att ens matvanor påverkar risken att bli deprimerad.

I studien använde sig forskarna av material från en longitudinell studie som har pågått sedan 1985 med brittiska tjänstemän som deltagare, för att undersöka sambandet mellan deras rapporterade matvanor och självskattad depression. Man delade in gruppen efter två olika typer av matvanor, en mer “nyttig” med mycket grönsaker, frukt och fisk, samt en mer “processad”, med mycket stekt mat, fett och socker. Efter att man kontrollerat för variabler som kön, ålder, utbildning, fysisk aktivitet, rökning och fysisk hälsa kunde man se en skillnad i förekomsten av depression efter 5 år. De som åt mest hälsosamt löpte 26% lägre risk att drabbas av framtida depression medan de som åt mest onyttigt löpte 58% högre risk att drabbas.

Det är förstås möjligt att personer med depression äter mer ohälsosamt. I denna studie kunde forskarna dock inte se något sådant samband, det vill säga att personer som var deprimerade förändrade sina matvanor. Det är sedan tidigare känt att matvanor har ett samband med depression, till exempel har man sett att medelhavskost tycks kunna skydda mot depression. Syftet med den aktuella studien var dock att undersöka de matvanor som finns i England, och hur de hänger samman med psykisk ohälsa.

Forskarna bakom studien varnar nu för att matvanorna bland britterna, som äter allt mer ohälsosamt, kan bidra till den ökande psykiska ohälsan i Storbritannien.

Även Svenska Dagbladet skriver om studien, men har misstolkat den som en experimentell studie, vilket blir ganska komiskt. Enligt SvD skulle alltså forskarna ha satt de olika grupperna i studien på olika dieter, nyttig och onyttig, i fem år! Tror inte man skulle få godkänt för en sån studie hos Etiknämnden…

Läs mer om studien här och här>>