Färre patienter med milda psykotiska symtom drabbades av psykossjukdom om de behandlades med omega 3-fettsyror, enligt en ny studie från Österrike som Dagens Medicin rapporterar om.

Vid Medizinische Universität i Wien har forskare undersökt om sådana fettsyror kan skydda mot insjuknande i psykossjukdom hos individer med hög risk. Man lät 81 patienter vid en psykosmottagning lottas till 12 veckors behandling med antingen omega 3 eller placebo. Efter ett års uppföljning hade 4,9 procent av dem som fått fiskolja övergått i psykossjukdom, enligt skalan Positive and Negative Symtoms Scale. Motsvarande siffra i kontrollgruppen var 27,5 procent. De som fick omega 3 fick färre psykotiska symtom och fungerade bättre i vardagen.

Forskarnas slutsats är att omega 3 kan vara en billig och säker behandlingsform för patienter som löper risk för att insjukna i psykos, särskilt med tanke på att traditionell antipsykotisk medicinering kan leda till svåra biverkningar för patienterna.
Lena Flyckt, överläkare vid psykiatriska kliniken vid Danderyds sjukhus, menar att resultaten i studien kan komma att få stor klinisk betydelse om de upprepas i oberoende studier.

– Tidigare undersökningar har visat gynnsam effekt av fleromättade fettsyror vid schizofreni men fynden har inte fått respekt i forskarvärlden, kanske på grund av metodologiska svagheter men också beroende på associationer med hälsokost och annan alternativmedicinsk behandling, säger Lena Flyckt till Dagens Medicin.

– Denna studie har använt adekvat design och är av god kvalité. Det är därför angeläget att gå vidare med ytterligare kliniska studier för att belägga fynden.

Dela |

Lämna en kommentar